آیا دانش آموزان رشته ی علوم انسانی، از نظر فهم استدلالی و کاربردی، نسبت به دانش آموزان رشته های فنی و تجربی، ضعیف تر هستند؟
این نگاه نادرست در جامعه، ناشی از تفکرات آموزشی غلطی بوده است که در گذشته در این رشته رواج داشت. در صورت پرداختن درست به آموزش علوم انسانی، اتفاقاً استدلالی ترین و فعال ترین فضای فکری در رشته های مختلف علوم انسانی جریان خواهد داشت. ساختاری که از آموزش صحیح و تحلیلی علوم انسانی در ذهن دانش آموزان شکل خواهد گرفت، بسیار اصیل و بنیادین است.
علاوه بر این، اگر آموزش ریاضیات و هندسه و یا نگاه فیزیکی به پدیده های طبیعی، تا حدی به نظام مند شدن ذهن دانش آموزان کمک می کند، حتماً پرداختن به این رشته ها باید در اولویت آموزش علوم انسانی نیز قرار گیرند. همانطور که در سنت علمی جهان و ایران وجود داشته است. نباید از آموزش ساختار تفکر ریاضی و همچنین روش تجربی رایج در علومی مانند فیزیک به دانش آموزان علوم انسانی غفلت کرد. یک دانش آموز موفق در علوم انسانی، باید علاوه بر اشراف و تسلط به روش رایج در این علوم، به سبک تفکر ریاضی و برخی اصول طبیعیات نیز احاطه داشته باشد.
علاوه بر این، آموزش تخصصی دروسی مانند منطق و فلسفه و همچنین دروس کاربردی مانند جامعه شناسی و آمار و اقتصاد، می تواند اندیشه ی دانش آموزان را به شکلی همه جانبه، پویا و چندبعدی تربیت کرده و ذهن آنان را برای پیچیده ترین فعالیت های علمی آماده سازد.
ما در دبیرستان فائزون، در حال پایه ریزی نظام جدیدی از آموزش تخصصی در حوزه ی علوم انسانی هستیم تا دانش آموزان را در همهی این ابعاد توانمند کنیم. آینده ی ایران اسلامی، به دانشمندان و متفکرانی در حوزه ی علوم انسانی نیازمند است که بتوانند از ابعاد مختلف با پدیده های انسانی مواجه شده و به تولید و بسط نظریات کارآمد در علوم انسانی دست یازند.
.
.
.
.
.
.
منبع:سایت فائزون