ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
علوم انسانی، مجموعه ای از رشته ها و شاخه های علمی است که موضوع محوری آنها، "انسان" به معنای کلی آن است. این رشته ها، گستره ی وسیعی را شامل می شوند، از حقوق و اقتصاد و جامعه شناسی گرفته تا ادبیات و زبان شناسی و روان شناسی و ...
علوم انسانی، از ریشه ای ترین مبانی و مقدمات فکری و فلسفی آغاز شده و تا مصداقی ترین و کاربردی ترین دانش های مورد نیاز بشر امتداد دارند.
البته باید دقت داشت که آنچه از "علوم انسانی" در فضای آکادمیک دانشگاهی مطرح است، با آنچه در فضای آموزش و پرورش مدنظر است، تفاوت دارد. در فضای آموزشی دوره ی دبیرستان، به برخی رشته های اصلی و پایه در علوم انسانی، مانند ادبیات تخصی، جامعه شناسی، روان شناسی، فلسفه و منطق و ... به صورت کلی پرداخته می شود. واقعیت این است که طبقه بندی رشته های آموزشی به "علوم انسانی" و "ریاضی و فنی" و "علوم تجربی" در فضای آموزش و پرورش امروز کشور ما، از نظر علمی چندان درست نیست. به خصوص در حوزه علوم انسانی، لازم است نگاه تخصصی تر و جامع تری داشته باشیم. تلاش ما در دبیرستان فائزون، ترسیم نگاهی کلان و اصولی به مجموعهی علوم انسانی است.
.
.
.
.
منبع: www.faezoun.ir